Spar på vårt SPRING SALE

Generelle forretningsvilkår og betingelser med kundeinformasjon

Innholdsfortegnelse

  • 1. Anvendelsesområde
  • 2. Avtaleinngåelse
  • 3. Angrerett
  • 4. Priser og betalingsbetingelser
  • 5. Leverings- og fraktbetingelser
  • 6. Eiendomsforbehold (salgspant)
  • 7. Garanti og reklamasjon
  • 8. Gjeldende lovgivning
  • 9. Verneting
  • 10. Informasjon om nettbasert konfliktløsning

1) Anvendelsesområde

1.1 Disse generelle forretningsvilkårene og -betingelsene (heretter "Vilkårene") til Wickey GmbH & Co. KG (heretter kalt "Selger") gjelder for alle avtaler mellom en forbruker eller næringsdrivende (heretter kalt "Kunde") og selgeren, som inngås for kjøp av selgerens varer og/eller tjenester som vises i nettbutikken. Dette innebærer også at selgeren ikke er bundet av kundens eventuelle egne vilkår, med mindre noe annet er avtalt.

1.2 Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Med næringsdrivende menes et selskap eller fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

2) Avtaleinngåelse

2.1 Produktbeskrivelsene i nettbutikken til selgeren er ikke bindende tilbud fra selgerens side, men må anses som en oppfordring til kunden om å sende inn et bindende tilbud

2.2 Kunden kan gi tilbudet via det integrerte bestillingsskjemaet i selgerens nettbutikk. Kunden gir, etter å ha lagt de valgte varene og/eller tjenestene i den virtuelle handlekurven, sitt rettslig forpliktende tilbud på varene og/eller tjenestene som befinner seg i handlekurven, ved å klikke på knappen på slutten av den elektroniske bestillingsprosessen

2.3 Selgeren kan akseptere tilbudet fra kunden innen fem dager:

  • ved å sende en skriftlig ordrebekreftelse eller en ordrebekreftelse i skriftform (faks eller e-post) til kunden, hvor mottak av ordrebekreftelsen hos kunden er avgjørende, eller
  • ved å levere de bestilte varene til kunden, hvor mottak av varen hos kunden er avgjørende, eller
  • ved å oppfordre kunden til å betale etter at kunden har avgitt sin bestilling.

Foreligger flere av de ovennevnte alternativene, anses kontrakten inngått samtidig med at det første av de ovennevnte alternativene oppstår. Dersom selgeren ikke aksepterer tilbudet fra kunden innen ovennevnte frist, regnes dette som avslag på tilbudet, med den følge at kunden ikke lenger er bundet av sin viljeserklæring.

2.4 Fristen for å akseptere tilbudet begynner å løpe dagen etter tilbudet ble sendt av kunden og ender ved utløp av den femte dagen etter at tilbudet ble sendt.

2.5 Når kjøperen avgir et tilbud via selgerens nettbaserte bestillingsskjema, lagres avtaleteksten av selgeren og sendes til kunden sammen med de gjeldende vilkårene i tekstform (f.eks. via e-post, faks eller brev), etter at denne har sendt sin bestilling. Avtaleteksten kan ikke lenger hentes av kunden fra selgerens nettsted etter innsending av bestillingen.

2.6 Før kunden på bindende måte sender inn bestillingen via det nettbaserte bestillingsskjemaet, kan innholdet korrigeres løpende via vanlige funksjoner med tastaturet og musen. Kunden kan se bestillingen i et bekreftelsesvindu enda en gang før den sendes inn med bindende virkning. Der kan bestillingen også korrigeres via vanlige funksjoner med tastaturet og musen.

2.7 Ordrebehandling og kontakt mellom partene finner vanligvis sted via e-post og automatisert ordrebehandling. Kunden må sørge for at e-postadressen som er angitt for ordrebehandlingen er riktig, slik at e-post sendt av selgeren til denne adressen kan mottas. Kunden må ved bruk av søppelpostfiltre sørge for at all e-post fra selgeren, eller eventuelle tredjeparter som selgeren har gitt i oppdrag å utføre ordrebehandlingen, kan leveres.

3) Angrerett

3.1 Forbrukere har angrerett.

3.2 Nærmere opplysninger om angreretten fremgår av selgers informasjon om angrerett under.

3.3 Angreretten gjelder ikke for forbrukere som ikke hadde bopel i et medlemsland i EU ved inngåelsen av avtalen og der bopel og leveringsadresse ved inngåelsen av kontrakten lå utenfor EU.

4) Priser og betalingsbetingelser

4.1 Selger er både etablert og bosatt i Tyskland, der også leveringen kommer fra. De oppgitte prisene vil derfor bli tillagt merverdiavgift ved innførsel til Norge. Du vil få tilsendt en egen faktura fra fraktselskapet med merverdiavgift (25%) og eventuelle gebyrer fra norske myndigheter for innførsel av varen. Eventuelle leverings- og fraktkostnader som påløper i tillegg, angis separat i den aktuelle produktbeskrivelsen

4.2 Ved leveranser til land utenfor EU kan det i det enkelte tilfellet påløpe ekstra kostnader som selger ikke er ansvarlig for, og som kunden må bære. Dette dreier seg f.eks. om kostnader til pengeoverføring via kredittinstitusjoner (f.eks. overføringsgebyrer, valutavekslingsgebyrer) eller importavgifter eller -skatter (f.eks. toll). Slike kostnader kan i forhold til pengeoverføringen også påløpe hvis leveransen ikke skjer til et land utenfor EU, men kunden foretar betalingen fra et land utenfor EU.

4.3 Kunden kan benytte forskjellige betalingsmåter som er angitt i selgerens nettbutikk.

4.4 Dersom forskuddsbetaling er avtalt, forfaller kjøpesummen til betaling umiddelbart etter kontraktinngåelse.

4.5 Ved betalingen med betalingsmåten PayPal, skjer betalingen via betalingsleverandøren PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (heretter kalt: "PayPal"), med PayPals gjeldende bruksvilkår som finnes på https://www.paypal.com/NO/webapps/mpp/ua/useragreement-full, eller hvis kunden ikke har en PayPal-konto – med de gjeldende vilkårene for betalinger uten PayPal-konto, som finnes på https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/ua/privacywax-full.

5) Leverings- og fraktbetingelser

5.1 Levering av varene skjer ved forsendelse til leveringsadressen angitt av kunden, med mindre noe annet er avtalt. Ved gjennomføring av transaksjonen benyttes leveringsadressen angitt av selgeren under ordrebehandlingen. Ved bruk av betalingsmåten PayPal benyttes leveringsadressen som kunden har lagret hos PayPal.

5.2 Selger har risikoen for varene inntil de overtas av Kunden, det vil si når Kunden har fått produktene i sin besittelse. Ved servicepakke er dette når pakken er hentet på Posten, og ved bruk av speditør er det når varene er overlevert speditøren.

5.3 Dersom transportøren sender tilbake de sendte varene til selgeren, fordi levering til kunden ikke var mulig, bærer kunden kostnadene for den forfeilede forsendelsen. Dette gjelder ikke hvis kunden utøver sin angrerett, hvis forholdet som førte til at levering ikke kunne skje ikke var kundens ansvar eller hvis kunden var midlertidig forhindret fra å motta den tilbudte leveransen. Sistnevnte gjelder likevel ikke hvis selgeren, innen rimelig tid før leveransen, varslet kunden om leveransens ankomst.

5.4 Ved henting informeres kunden via e-post om at de bestilte varene er klare til avhenting på selgerens driftssted. Fraktkostnader belastes således ikke.6) Eiendomsforbehold (salgspant)

Dersom selgeren leverer før han har fått full betaling, forbeholder selgeren seg eiendomsretten til de leverte varene inntil full betaling av kjøpesummen har skjedd (salgspant).

6) Eiendomsforbehold (salgspant)

Dersom selgeren leverer før han har fått full betaling, forbeholder selgeren seg eiendomsretten til de leverte varene inntil full betaling av kjøpesummen har skjedd (salgspant).

7) Mangelsansvar og garanti

7.1 Dersom varene har mangler, gjelder det lovfestede mangelsansvaret. Kunden oppfordres til å undersøke varen nøye etter mottak, og reklamere innen rimelig tid dersom det oppdages en mangel.

7.2 Kunden anmodes om å reklamere til speditøren på varer med åpenbare transportskader og informere selgeren om dette. Dersom kunden ikke gjør dette, har det ingen virkning for de lovbestemte eller kontraktmessige mangelskravene.

7.3 Selger vil holde Kunden informert om en eventuell leveringsforsinkelse. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes Kunden kan kjøpet heves.

7.4 Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet. Ved garantireklamasjon må det påstått defekte produktet returneres til lekekassen.no med original emballasje, hvis ikke annet er avtalt.

7.5 Selgeren kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontroll.

8) Gjeldende lovgivning

8.1 For alle juridiske forhold mellom partene gjelder lovene i Tyskland med unntak av lovene om internasjonalt salg av løsøre. For forbrukere gjelder dette lovvalget bare i den utstrekning den sikrede beskyttelsen ikke hindres av preseptoriske bestemmelsene i bostedslandet til forbrukeren.

8.2 Dette gjelder ikke ved anvendelse av den lovfestede angreretten for forbrukere som ikke er bosatt i et EU-medlemsland ved kontraktsinngåelsen, og som har sin eneste bolig- og leveringsadresse utenfor EU ved kontraktsinngåelsen.

9) Verneting

Opptrer kunden som næringsdrivende, er selgerens forretningskontor eksklusivt verneting for alle tvister som utspringer fra denne avtalen. Selgeren er imidlertid alltid berettiget til å benytte domstolen der kunden har sitt forretningskontor.

10) Informasjon om nettbasert konfliktløsning

EU-kommisjonen stiller til disposisjon en plattform for nettbasert konfliktløsning på følgende kobling: EU-kommisjonen

Denne plattformen fungerer som et utgangspunkt for utenrettslig løsning av tvister som utspringer fra nettbaserte kjøp eller tjenestekontrakter, der en forbruker er part.

Laster...

Sammenlign Produkter

chevron-right